Een time-management techniek die wel werkt

Als jij soms niet weet waar je moet beginnen, of anderen jouw agenda meestal bepalen dan is deze tool je redding!

Download PDF

De Amerikaanse president Eisenhower zei: "Ik heb twee soorten problemen: dringende en belangrijke. De dringende zijn niet belangrijk en de belangrijke nooit dringend"

En wat voor hem gold, is voor ons allemaal van toepassing.

Als jij soms niet weet waar je moet beginnen, of het gevoel hebt dat anderen jouw agenda bepalen is de Eisenhower Matrix een geweldig hulpmiddel.

Het helpt je om je kostbare tijd te besteden aan dingen die voor jou belangrijk zijn. Activiteiten die jou verder helpen op de gebieden die voor jou van belang zijn.

De matrix bestaat uit vier kwadranten:

belangrijk & urgent
belangrijk & niet urgent
niet belangrijk & urgent
niet belangrijk & niet urgent

Door te bepalen in welk kwadrant een activiteit, taak of opdracht valt, weet je meteen of je deze:

  • meteen moet doen;
  • in moet plannen;
  • door iemand anders moet laten doen;
  • geen enkele aandacht meer moet geven.

Dit lijkt simpel, maar als je jouw "to do" lijst doorspit en deze in gaat delen, kun je toch echt het gevoel hebben dat de meeste taken direct (door jou!) moeten worden uitgevoerd.

Als je dit zelf ook zo ervaart, is er geen reden tot paniek maar reden voor blijdschap want des te meer deze tool je gaat helpen!

Hoe de Eisenhower Matrix werkt (uitgewerkt voorbeeld)

Hoe je de Eisenhower Matrix toepast

De volgende stappen helpen je om met deze time management tool aan de slag te gaan:

  1. verzamel al je taken, acties en to-do's en zet deze op 1 lijst (papier of Excel)
  2. zet achter deze lijst 4 kolommen (de kwadranten)
  3. zet achter elke taak een vinkje in het juiste kwadrant
  4. bepaal aan het einde van je dag de 3 acties die de volgende dag voor jou het meest urgent & belangrijk zijn
  5. ga hiermee aan de slag zo vroeg mogelijk op die dag
  6. als er tijdens de dag nieuwe acties bijkomen, deel ze dan meteen in ene kwadrant in

Zorg dat je wekelijks je lijst ververst: alles verandert namelijk, ook jouw prioriteiten!

We geven je nog 2 tips bij het toepassen ervan:

Tip 1: Houd eens een paar dagen bij in welk kwadrant jij meestel bezig bent (het zou zomaar kunnen dat je vaker tijd besteedt in kwadrant 3 en 4 dan goed voor je is)

Tip 2: Download het invulmodel boven aan dit artikel om dit makkelijk bij te houden (kort bijhouden: actie & tijd in het kwadrant)

Wat kunnen wij voor je doen?

Heb je een vraag of opmerking over onze diensten? Wil je een of meer van onze programma's volgen? Of wil je weten hoe wij jou kunnen helpen en vrijblijvend kennismaken met ons? Laat een bericht achter en we nemen binnen één werkdag contact met je op!

Kom in contact