Non-verbale communicatiestijlen en hun kenmerken

Non-verbale communicatie is alles wat je communiceert zonder te praten. Iedereen communiceert non-verbaal en meestal gebeurt het grotendeels onbewust.

Download PDF

Wij lezen en interpreteren ook onbewust de non-verbale communicatie van anderen. Sigmund Freud was de eerste wetenschapper die onderscheid maakte tussen bewust en onbewust handelen. Ons bewuste zorgt ervoor dat we ons gedragen zoals we willen. Maar het onbewuste laat zich lang niet altijd tegenhouden en wil zich ook uiten.

Non-verbale communicatie is een automatische reactie op onderdrukte emoties. Emoties die ontstaan doordat je via jouw perceptie een situatie waarneemt. Je onderdrukt een emotie omdat je je op een bepaalde manier wilt gedragen, maar die emotie wil wel gevoeld worden. Er ontstaat dan een onbalans. Jouw lichaam en geest streven naar balans en herstel van balans. En om die reden wil je lichaam de onbalans corrigeren. Dat uit zich bijvoorbeeld in slikken, tong naar buiten, kaken bewegen of weglachen.

Het onderdrukken van irritatie kan zich bijvoorbeeld uiten in het uitsteken van de tong, net even tussen de lippen.

Drie basisstijlen van onbewuste non-verbale communicatie

Er worden drie basisstijlen onderscheiden in onze onbewuste non-verbale communicatie: intuïtief, emotioneel en rationeel. Ieder mens combineert deze stijlen maar bij veel mensen is één van de drie het duidelijkst.

Elke stijl heeft bepaalde kenmerken en vaak vertoond non-verbaal gedrag waardoor je iemand beter in kunt schatten. Je kunt jouw stijl aanpassen waardoor het gesprek beter zal verlopen.

De drie stijlen:

Er is vaak sprake van een mengstijl: één hoofdstijl met één of twee nevenstijlen. Een persoon met als hoofdstijl intuïtief kan als nevenstijl rationeel hebben. Het intuïtieve maakt dat hij niet erg uitgesproken is over wat hij wil en dat hij de neiging heeft zaken voor zich uit te schuiven. Daarnaast helpt zijn rationele deel hem om zaken strategisch aan te pakken.

Een groep mensen met allemaal een andere persoonlijke stijl maakt het moeilijk om tot overeenstemming te komen. Een emotioneel persoon zal zich snel uitspreken, een intuïtief persoon niet. Een rationeel persoon zal eerst alle ins en outs willen weten voor hij een beslissing maakt, een emotioneel persoon reageert vanuit emotie maar komt later nog wel eens terug op zijn beslissing. Als je van jezelf en van elkaar weet welke communicatiestijl je gebruikt kun je werken aan een betere communicatie.

Wat kunnen wij voor je doen?

Heb je een vraag of opmerking over onze diensten? Wil je een of meer van onze programma's volgen? Laat een bericht achter en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

Kom in contact